lunes, 8 de abril de 2013

Activitat | Imatge i realitat

Introducció


Si els mitjans de comunicació són avui tan podersoso que influeixen en la tealitat i poden, fins i tot, arribar a modificar-la, és evident que influeixen també a l'escola, la qual forma part d'aquesta realitat. A partir d'aquí ens podem preguntar quina ha de ser la resposta de l'escola i com han d'actuar els educadors, sense ometre el paper dels pares a la família.

Com són els nens i nenes que actualment ens arriben a l'escola en l'etapa d'Educació Infantil? Quins trets els fan diferents dels que ens arribaven fa uns anys? Abans els nens i nenes rebien la major part d'estímuls visuals i auditius a casa, a través del contacte familiar. La seva arribada a l'escola suposava, en aquest sentit, una continuitat. Però en canvi, avui els nens i nenes viuen envoltats d'estímuls audiovisuals des que neixen, i per tant, quan arriben a l'escola, ja són consumidors habituals d'aquests missatges.

també sabem que per entrar en contacte amb els altres han d'utilitzar uns codis de comunicació determinats. Els nens i nenes es trobem, en aquesta etapa, en una fase molt important del desenvolupament de les seves competències simbòliques que comptenen aspectes cognitiusi aspectes relacionals.

Així doncs, tenint en compte aquesta circumstància, l'escola ha de potenciar el desenvolupament de les seves competències i afavorir processos de comunicació, per esdevenir un model de comunicació. Avui més que mai, tan pares com educadors, han de tenir en compte que els infants no sempre apenen, com abans, per contacte directe amb la realitat, sinó que aquesta relació amb la realitat també està mitjançada per la representació simbòlica de la realitat que ofereixen els mitjans de comunicació.

L'escola, per tant, ha de potenciar la comprensió de les imatges de la mateixa manera que es potencia la comprensió dels estímuls verbals. L'aprenentatge de la lectura i escriptura no es pot reduir, al llengiatge verbal. Cal aprendre a llegir i a escriure les imatges i els sons, perquè el llenguatge audiovisual està ja, tan arrelat a la realitat dels infants, que no és possible prescindir-ne si volem partir dels seus interessos.

En definitiva, l'escola ha de tenir en compte l'alfabetització audiovisual des de l'Educació Infantil per tal de desenvolupar totes les habilitats de comprensió i expressió dels infants, procurant que siguin capaçps de processar correctament les informacions que reben i analitzar-les críticament, per evitar les coaccions i manipulacions d'alguns mitjans en un futur.

Activitat 

Desenvolupament

L'activitat proposada està pensada per treballar-la en difrents sessions, si la seqüenciem podem extreure 5 sessions. Està pensada per treballar amb es grups de 4 i 5 anys.


Objectius

Els objectius proposats per les diferents sessions són els següents:
  • Diferenciar entre imatge i realitat.
  • Observar i manipular els objectes i materials quotidians proposats.
  • Explorar sensorialment aquests objectes observant les seves formes, els seus colors, el tacte,el seu gruix, la seva olor, el so que fan, etc.
  • Classificar els objectes segons la mida (els petits, els grans), la forma (els rodons, els quadrats), el tacte (els suaus, els rugosos),l’olor (els que fan olor, els que no en fan), el so (els que sonen, els que no sonen).
  • Diferenciar els òrgans sensorials que ens permeten, en cada cas, observar les característiques dels objectes.
  • Observar la representació icònica dels mateixos objectes (fotografies, imatges enregistrades en vídeo).
  • Comparar les característiques dels objectes reals amb les de la seva representació fotogràfica i/o videogràfica.
  • Comprendre i utilitzar  el vocabulari : gran-petit, prim-guixut-fi, llarg-curt, ample-estret, rugós-suau, pesat-lleuger, sonor-silenciós.
  • Comprendre i utilitzar nexes de comparació més que, menys que, com.
  • Crear frases senzilles que defineixin les característiques dels objectes proposats
  • Representar formes a partir de l’observació del natural dels objectes proposats.
  • Elaborar missatges orals a partir de l’observació de les imatges.
  • Respectar les normes de la conversa i els torns de paraula.

Sessió 1: Identificació
Material

-Objectes reals i imatges de:
  • Una pastilla de sabó
  • Plastilina
  • Cotó fluix
  • Un fregall d'alumini
  • Un xiulet
  • Un vaporitzador de colònia
-Un ordinador i projector amb el vídeo d'un anunci

-Objectes com:
  • Joguines, galetes, pastissos...etc.



Imatge Fixa

Mostrarem als nens i nenes un seguit de fotografies amb objectes d'ús quotidià, que poden ser diferents als triats. De manera que els infants identifiquin cada objecte representat a la fotografia, després els mostrarem els objectes reals que corresponen a cada imatge observada i proposem que facin la associació imatge-objecte.

Imatge en moviment

Proposem la visualització d'un espot televisiu en què s'anuncia una jogiuna o un producte comestible (galetes, pastissos...etc.) Propiciem una conversa entorn al espot vist. Què han vist? Què es ven? Què els hi ha agradat? Si coneixen el producte?..etc.

Mostrem diferents objectes, joguines, galetes...etc, i proposem que idientifiquin l'objecte que apareix a l'anunci.

Sessió 2: Exploració sensorial
Material

Imatges amb els diferents sentits:
  • Ulls
  • Nas
  • Mans (tacte)
  • Orella
  • Llengua
En aquesta sessió passarem a la exploració sensorial, on els alumnes manipularan lliurement els objectes reals, tant els que apareixen a les fotografies com els del espot televisiu. Després els proposem que identifiquin de cada objecte algunes de les seves qualitats:
  • Quina forma té?
  • De quin color és?
  • Quina mida fa?
  • Quin tacte té?
  • Fa olor?
  • Fa soroll?
  • És gruixut o prim?
La finalitat és descobir els sentits que cal utilitzar en cada cas per tal d'identificar les característiques dels objectes, per això, l'educadora pot preparar imatges amb casascún dels sentits per facilitar-ne la seva identificació, i l'expoloració dels objectes per extreure'n les seves qualitats.


Sessió 3: Comparació
Material


  • Una fitxa amb dos columnes on l'educadora hi anotarà les comparacions extretes entre el grup.
  • Un objecte real (pastilla de sabó) i la imatge d'aquesta (imatge de la pastilla de sabó).
L'activitat té com a objectiu establir les diferències fonamentals entre l'objecte real i la seva representació icònica. L'educadora posarà els materials i els infans hauran de manipular-los i entre tots ananr descobrint les similituds i diferències entre l'objecte triat i la seva imatge. L'educadora anirà anotant a la fitxa tota la informació extreta de la comparació.

Exemple:

Fotografia de la pastilla de sabó
Pastilla de sabó

-Observar la mida de la pastilla a la foto.
-Experimentar el tacte de la foto.
-Observar el gruix de la foto.
-Comprovar el soroll del paper fotogràfic si el colpegem contra la  taula.
-Comprovar l’olor que fa el paper fotogràfic.
-Pensar quina utilitat pot tenir la fotografia de la pastilla de sabó.

-Observar la mida real
de la pastilla de sabó.
-Experimentar el tacte
de la pastilla de sabó.
-Observar el gruix de la pastilla de sabó.
-Comprovar el soroll que fa la pastilla de sabó si la colpegem contra la taula.
-Comprovar l’olor que fa la pastilla de sabó.
-Pensar quina utilitat pot tenir la pastilla de sabó real.


Sessió 4: Creació
Material
  • Fitxa amb imatges dels objectes on posar l'eslògan

 Posem so a les imatges

-Després d’observar atentament les imatges que els proposem, els alumnes poden inventar frases, tipus eslògan publicitari, per a cada imatge.

Exemple: fotografia de la pastilla de sabó.
«Sigues net. Renta’t les mans.»

Sessió 5: Síntesi
Material

  • Objectes de casa
  • Paper
  • Colors
  • Càmera
  • Impressora
  • Cartolines o paper de mural per penjar els resultats
a) Establirem comparacions entre l’anunci gràfic d’un producte (preferentment aliment o joguina) i el producte real.  

b) Després explorarem sensorialment a partir de l’observació objectes que els infants portin de casa: 
  • Classificarem els objectes per la seva forma, tacte, so, etc.
  • Representarem gràficament aquests objectes:
    • Els infants faran un dibuix amb paper i colors a partir de l’observació del objecte natural.
    • Farem fotografies, entre tots, als objectes.
  • Finalment, exposarem els resultats col·locant cada objecte real acompanyat del seu dibuix i forotgrafia en un mural que penjarem a l'aula i on comentarem tots els resultats.


No hay comentarios:

Publicar un comentario