Introducció
Com són els nens i nenes que actualment ens arriben a l'escola en l'etapa d'Educació Infantil? Quins trets els fan diferents dels que ens arribaven fa uns anys? Abans els nens i nenes rebien la major part d'estímuls visuals i auditius a casa, a través del contacte familiar. La seva arribada a l'escola suposava, en aquest sentit, una continuitat. Però en canvi, avui els nens i nenes viuen envoltats d'estímuls audiovisuals des que neixen, i per tant, quan arriben a l'escola, ja són consumidors habituals d'aquests missatges.
també sabem que per entrar en contacte amb els altres han d'utilitzar uns codis de comunicació determinats. Els nens i nenes es trobem, en aquesta etapa, en una fase molt important del desenvolupament de les seves competències simbòliques que comptenen aspectes cognitiusi aspectes relacionals.
Així doncs, tenint en compte aquesta circumstància, l'escola ha de potenciar el desenvolupament de les seves competències i afavorir processos de comunicació, per esdevenir un model de comunicació. Avui més que mai, tan pares com educadors, han de tenir en compte que els infants no sempre apenen, com abans, per contacte directe amb la realitat, sinó que aquesta relació amb la realitat també està mitjançada per la representació simbòlica de la realitat que ofereixen els mitjans de comunicació.
L'escola, per tant, ha de potenciar la comprensió de les imatges de la mateixa manera que es potencia la comprensió dels estímuls verbals. L'aprenentatge de la lectura i escriptura no es pot reduir, al llengiatge verbal. Cal aprendre a llegir i a escriure les imatges i els sons, perquè el llenguatge audiovisual està ja, tan arrelat a la realitat dels infants, que no és possible prescindir-ne si volem partir dels seus interessos.
En definitiva, l'escola ha de tenir en compte l'alfabetització audiovisual des de l'Educació Infantil per tal de desenvolupar totes les habilitats de comprensió i expressió dels infants, procurant que siguin capaçps de processar correctament les informacions que reben i analitzar-les críticament, per evitar les coaccions i manipulacions d'alguns mitjans en un futur.
Activitat
Desenvolupament
L'activitat proposada està pensada per treballar-la en difrents sessions, si la seqüenciem podem extreure 5 sessions. Està pensada per treballar amb es grups de 4 i 5 anys.
Objectius
Els objectius proposats per les diferents sessions són els següents:
- Diferenciar entre imatge i realitat.
- Observar i manipular els objectes i materials quotidians proposats.
- Explorar sensorialment aquests objectes observant les seves formes, els seus colors, el tacte,el seu gruix, la seva olor, el so que fan, etc.
- Classificar els objectes segons la mida (els petits, els grans), la forma (els rodons, els quadrats), el tacte (els suaus, els rugosos),l’olor (els que fan olor, els que no en fan), el so (els que sonen, els que no sonen).
- Diferenciar els òrgans sensorials que ens permeten, en cada cas, observar les característiques dels objectes.
- Observar la representació icònica dels mateixos objectes (fotografies, imatges enregistrades en vídeo).
- Comparar les característiques dels objectes reals amb les de la seva representació fotogràfica i/o videogràfica.
- Comprendre i utilitzar el vocabulari : gran-petit, prim-guixut-fi, llarg-curt, ample-estret, rugós-suau, pesat-lleuger, sonor-silenciós.
- Comprendre i utilitzar nexes de comparació més que, menys que, com.
- Crear frases senzilles que defineixin les característiques dels objectes proposats
- Representar formes a partir de l’observació del natural dels objectes proposats.
- Elaborar missatges orals a partir de l’observació de les imatges.
- Respectar les normes de la conversa i els torns de paraula.
Sessió 1: Identificació
Material
-Objectes reals i imatges de:
- Una pastilla de sabó
- Plastilina
- Cotó fluix
- Un fregall d'alumini
- Un xiulet
- Un vaporitzador de colònia
-Un ordinador i projector amb el vídeo d'un anunci
-Objectes com:
Imatge Fixa
Mostrarem als nens i nenes un seguit de fotografies amb objectes d'ús quotidià, que poden ser diferents als triats. De manera que els infants identifiquin cada objecte representat a la fotografia, després els mostrarem els objectes reals que corresponen a cada imatge observada i proposem que facin la associació imatge-objecte.
Imatge en moviment
Proposem la visualització d'un espot televisiu en què s'anuncia una jogiuna o un producte comestible (galetes, pastissos...etc.) Propiciem una conversa entorn al espot vist. Què han vist? Què es ven? Què els hi ha agradat? Si coneixen el producte?..etc.
Mostrem diferents objectes, joguines, galetes...etc, i proposem que idientifiquin l'objecte que apareix a l'anunci.
Sessió 2: Exploració sensorial
Material
Sessió 2: Exploració sensorial
Imatges amb els diferents sentits:
- Ulls
- Nas
- Mans (tacte)
- Orella
- Llengua
- Quina forma té?
- De quin color és?
- Quina mida fa?
- Quin tacte té?
- Fa olor?
- Fa soroll?
- És gruixut o prim?
La finalitat és descobir els sentits que cal utilitzar en cada cas per tal d'identificar les característiques dels objectes, per això, l'educadora pot preparar imatges amb casascún dels sentits per facilitar-ne la seva identificació, i l'expoloració dels objectes per extreure'n les seves qualitats.
Exemple:
Sessió 3: Comparació
Material
Sessió 3: Comparació
- Una fitxa amb dos columnes on l'educadora hi anotarà les comparacions extretes entre el grup.
- Un objecte real (pastilla de sabó) i la imatge d'aquesta (imatge de la pastilla de sabó).
Exemple:
|
Sessió 4: Creació Material
Posem so a les imatges
-Després
d’observar atentament les imatges que els proposem, els alumnes poden
inventar frases, tipus eslògan publicitari, per a cada imatge.
Exemple:
fotografia de la pastilla de sabó.
«Sigues
net. Renta’t les mans.»
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario