domingo, 24 de marzo de 2013

Activitat | Juguem amb les ombres

Origens

Les ombres xineses són un joc popular que consisteix a col·locar les mans entre una font de llum i una pantalla o paret, de manera que la posició i el moviment de les mans es projecta a la pantalla en forma d'ombra. Aquestes ombres representen diferents éssers o objectes en moviment. També es poden utilitzar titelles de pal en comptes de les mans, per representar diferents personatges de l'espectacle.

Les ombres xineses, malgrat el seu nom ho indiqui, no provenen de la Xina, sinó de l'illa de Java, fa aproximadament uns cinc mil anys.

Van ser concebudes originalment com a joc infantil, donant vida al teatre d'ombres que, procedent d'orient, es va populartizar a França i Alemanya, i posteriorment a tot el món.

Les ombres xineses constitueixen un dels primers esforços per materialitzar l'afany humà ancestral de reproduir el movient sobre una pantalla, i en aquest sentit es poden concebre com un antecedent del cinema.





Podem visionar amb els infants el següent vídeo com a mostra del que es pot arribar a fer amb les ombres de les pròpies mans.


Activitat


Avui us proposem una activitat amb moltes possibilitats d'aprenentatge a través del treball de les ombres. És una activitat senzilla i on els infants gaudeixen a través de l'experimentació, l'expressió i el coneixement del cos i els materials proposats.

Sovint són els propis infants els que se senten interessats per les ombres, a partit d'experiències prèvies viscudes al carrer, al pati i en diversos espais on interactuen, podem aprofitar aquesta curiositat innata en els infants per treballar les ombres.


Objectius

  • Coneixement de la pròpia ombra corporal.
  • Discriminació de cossos opacs (cos humà, cartolina...) i translúcid (paper de cel·lofan...)
  • Discriminar la nocio de grandària gran/petit,  comparant diferents ombres de cossos (cos adult-cos infant).
  • Diferenciar els canvis de dimensió i formes de la pròpia ombra aproximant-nos i allunyant-nos.
  • Explorar i expressar a través dels moviments i del pròpi cos.


Recursos

Espai
  • Aula àmplia o sala polivalent.
Material
  • Una tela blanca o pantalla de projecció.
  • Un Projector o focus de llum.
  • Papers de colors de cel·lofan.
  • Lot (opcional).


Desenvolupament


Introducció
Una bona manera de començar el treball de les ombres és a partir de la descripció, conversa, observació i joc amb les ombres que trobem al entorn i les pròpies, en espais com poden ser el mateix pati de l'escola. Aquest treball el podem sequenciar en diverses sessions.

L'educadora proposarà als infants que s'asseguin en rotllana i iniciarà l'activitat demanant que cada infant digui alguna cosa que pensi sobre les ombres per començar a elaborar hipòtesis, i que pugui sorgir una conversa. Després sortirem al pati a fer jocs amb les ombres: trepijar les ombres dels arbres del pati, atrapar l'ombra d'un company, observar la nostra ombra i veure com canvia amb els nostres moviments, diferenciar l'ombra de l'educadora, més gran, i la dels nens i nenes, més petita...etc.





En una altre sessió aprofudirem el treball, acondicionant l'espai amb el material proposat per l'activitat.

Desenvolupament de l'activitat

Abans de començar l'activitat haurem d'haver preparat prèviament el material a l'espai, per iniciar-la  i incentivar la ciuriositat dels infants demanarem als nens i nenes: Qui s'amaga darrera la tela? Juguem a endevinar qui s'amaga redere la tela segons la forma de la seva ombra.



Després explorarem amb les mans fent formes lliures, podem aprofitar per representar un colom que és molt senill, creuant les mans agafades pel dit gruixut. Si tenim lots els nens i nenes poden jugar una estona lliurement. 


A continuació coprovarem que si apropem i allunyem el cos de la tela, observem que la ombra és diferent, varia el tamany, si ens acostem és més petita i si ens allunyem és fa més gran. 
Després podem projectar llum sobre un objecte de plàstic transparent com el paper de cel·lofan,  i un opac com una cartolina. Què veiem? Perquè? En aquest punt l'educadora farà l'explicació dels conceptes, transparent i opac.



Les conclusions i aprenentatges que podem extreure de l'activitat són:
Aprenem que les ombres poden ser de diferents formes i tamanys segons la proximitat.
Les ombres son negres, no es veuen ni els ulls ni la cara.
Amb el paper de cel·lofan observem que es si ens el posem a davant dels ulls hi veiem, per tant,  deixa passar la llum, i aquests objectes es diuen transparents. 
En canvi, a través del nostre cos no hi passa la llum, és un cos opac, fa ombra i per això la veiem de color negre. 
Aquesta activitat la podem treballar a P5, tot i que a P4 és pot aplicar,  adaptant-la i  fent-la més senzilla, adequada als coneiements del grup.




No hay comentarios:

Publicar un comentario